Compleet gereviseerd carter, krukas en drijfstangen |
De
fotoŽs op deze pagina komen allemaal uit een fotomap van Dhr H. Verlaan, die klaar lagen om te worden weggegooid na de beëindiging van Machinefabriek Voorburg
Gelukkig op deze pagina een samenvatting |
Lijnboren van de krukas lagers van een carter |
De (industriele) reparatie afdeling werd normaalgesproken in een adem genoemd met de motorafdeling. Deze afdelingen liepen welliswaar qua werkzaamheden behoorlijk in elkaar over, maar het grote verschil zit eigenlijk in de grootte en zwaarte van het werk |
Strekwalslager |
De laatste jaren werd de reparatieafdeling door
Klaas van leeuwen geleid en de motorafdeling door Fritz Kolenbrander. Ook het klanten bestand van de beide afdelingen liep door elkaar heen. De werkzaamheden bij de motorafdeling waren voornamenlijk de revisie van de kleinere verbrandinsmotoren zie motorafdeling |
|
Detail van het lijnboren |
Cillinderkoppen van een grote motor |
Een cilindervoering die ge-hoond is |
een aantal cillinders klaae voor aflevering |
het slijpen van de binnenkant van de krukaszijde van een drijfstang |
Zoek de verschillen, de krukaszijde van een grote drijfstang van een grote motor. Zie de kleine drijfstang op de achtergrond. Deze is ook een cm of 60 lang. Een drijfstang van een moderne automotor is maastal niet langer dan zoŽn 16 cm |
We hebben het hier over een grote drijfstang, die in de motor via een kruiskop aan een andere drijfstang aan de zuiger gekoppeld wordt
|
In volle glorie |
zoŽn 3750mm drijfstang |
Nog even de verschillen |
Groot he, Klaas van Leeuwen bij de drijfstang |
Koos Zurendonk bij de andere drijfstangen |
Klaas van Leeuwen bij de grote hoonbank |
Arie Gelderblom achter de Kellenberger krukas slijpbank |
Jan Ruigrok bij het statisch ingieten van een lager |
Lager gieten |
Toon Gardien, met het schhonspuiten van motorblokken etc. |
De motor is klaar om ingebouwd te worden in het schip. Dus op weg naar Rotterdam |
||
een laatste check |
even de hoogte voor de chauffeur bepalen |
wat een mooi gezicht |
Het vliegwiel, moet er ook bij |
bijna klaar |
Op de geestbrug(weg) |
|
||
Zo lijkt ie niet zo groot |
Maar het past maar net |
vakkundig op zŽn plaats gestuurd |
Letterlijk het schip in |
Nog een motor verlaat het terein |
en nog een |
Vol trots poseren op wat je handen gemaakt hebben. |
Deze motor is kennelijk boven op de A12 op de dieplader getakeld |
|